Teknologiforståelse

Jeg vil her prøve at give en forklaring på hvordan der er en forskellig forståelse af hvordan den digital teknologi skal bruges . Jeg vil prøve stille spørgsmål ved, hvor stor en forståelse de digitale indfødte har i en teknologisk tidsalder, selvom de har en grundlægende innovativ tilgang til teknologi, har de ikke været med hele vejen op i tilblivelsen af denne tidsalder, det gør at nogle har blind tillid til teknologien et eksembel kunne være at unge tager foto som aldrig før men sikre de at få backup??? Jeg er vokset op med at skulle tage backup og det var klog at skrive det ud på papir( det er jeg dog holdt op med), så man havde det hvis teknologien svigtede, Det gør os som digitale immigranter mere kritiske overfor pålidelighed og sikkerhed, og måske kan vi også lære dem noget.

Jeg skal efterfølgende prøve på en multimodal måde prøve at udtrykke mig uden at have en konservativ holdning til teknologi og prøve at bruge teknologien på udtryksformer der passer til emnet, om det lykkedes må i gerne kommentere, jer som læser disse indslag.

Digitale indfødte

Quiz Nogle få spørgsmål omkring ovenstående video.

Videoer om emnet:

Her under er flere videoer om emnet

En 1-årigs første sprog når man er digital indfødt, udnytter vi dette sprog godt nok? Eller er vi bare et interessant glansfuldt magazin, vent med at svare indtil du har set denne video.

Her har Peter Holmboe en masse statistik om udbredelsen af computerspil m.m.

Søren Schults Hansen har de seneste syv år undersøgt og dokumenteret de første såkaldte digitale indfødte gennem kvalitative studier,  og fortæller her hvilken betydning  de digitale indfødte har for samfundet de. Han ser det ikke didaktisk men mere general betydning, og kommer også ind på ca 3/4 time inde i klippet ind på udfordringer som erhvervs uddannelserne står overfor. Han mener at man idag har brug for medarbejdere der er som en switcher kniv der kan bruges til meget forskelligt.Begreber som tiltideværelse og unge har målet at være uden mål. ( ikke langsigtede mål såsom en uddannelse og Kariære) m.m.

eller se den med nogle video notes som jeg har lavet det kræver dog man installere video note app til google drev og til

 

Historie indtil IT

Dorhe Carlsen fortæller om udfordringen om Læsning er vigtigt.

De digitale indfødte:

Pernille Drost har spurgt de digitale indfødte selv?

De digitale indfødte er ralationelle og multi målsstyret. (måske kunne dette link være en lydfil men:)

Digital Natives af Marc Prensky tæller om de digitale indfødteUndervisere er kommet ind i 21. århundrede tidsalder alligevel gør vi stadigvæk undervisning på en gammelsags måde . Det er tid for ledere uddannelse for at hæve deres hoveder over den daglige trummerum og observere det nye landskab, der er på vej frem. Genkendelse og analysere dens egenskaber vil hjælpe med at definere uddannelse lederskab, som vi skal væregive vores studerende, både nu og i de kommende årtier.

Tiderne har ændret sig. Så også har de studerende, de redskaber og de nødvendige færdigheder og viden. Lad os tage et kig på nogle af de funktioner i vores 21. landskab århundrede, som vil være af allerstørste betydning for dem, der overdrages med ledelse af vores børns 21. århundrede uddannelse.

Digital Natives

Vores studerende er ikke længere “små versioner af os”, som de kan have været i fortiden. Faktisk,de er så forskellige fra os, at vi ikke længere kan bruge enten vores 20. århundrede viden eller vores uddannelse som guide til, hvad der er bedst for dem uddannelsesmæssigt.de er ikke  som os ligesom vi var en del af af vore forfædre de anderledes da de er digitale indfødte:

vi skal finde ud af hvem er vores studerende?, hvordan engagere vi dem?, vi skal engagereos med dem i dialog, eleverne er ikke som det vi er trænet til at lære. eleverne lærer alt andet online, der for skal vi også lære vore elever tingene online.

Den 21 århundredes digitale tidsalder

Hvad vil vi med vores samfund og hvilken skole vil vi have

Hvad er vigtige kompetance idag?

Sprogling, matematisk logiske, kreativitet og kollaboration

Piza test blokere for udvilke nogle af de kompetancer

Spørgsmål er om 21’århundredes kompetance er måske ikke nye men mere vigtigt vi kan lære hvor og når vi vil, (viden som konstruktion)

Kan de nye kompetance evalueres

Hvad siger Guroen Ken Mange elever er bange for at lave fejl, de tager det kreative ud af folk

Hvordan er uddannelse bygget op og hvordan kan det blive? vi skal ikke tænke elever som produktions emne, Han mener den traditionelle skole dræner kræativitet og Divergent tænkning altså elternativ tænkende.

Ramsey Musallam: 3 rules to spark learning- Undervisning behøver ikke at være kedelig

Mindmap over digitale teknologier

mindmap

http://app.mindmapmaker.org

mindmap-digitale-teknologier

Teknologiforståelse og teknologihåndtering

Dette tema fokuserer på underviserens kompetence til at kunne ”håndtere nye digitale teknologier herunder programmer og tjenester”

Temaet underopdeles i 2 områder:

Teknologihåndtering

Introduktion til og anvendelse af digitale teknologier, programmer og tjenester samt web 2.0 og 3.0 platforme med relevans for de erhvervsrettede uddannelser og den erhvervspædagogiske didaktik

 

Teknologiforståelse

Teknologiens betydning i de erhvervsrettede uddannelser, brancher og i samfundet generelt i historisk perspektiv. Det handler altså om samspil mellem digitale teknologier og deltagerforudsætninger.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s