Digitale teknologier

Hej hermed vil jeg komme med forslag og værktøjer til at gøre IT mere spændende og lærerigt.

 

 

 

 

 

This slideshow requires JavaScript.

Den fagre nye verden oplevede jeg selv under min afprøvning af Flippity hvor jeg ikke kunne få noget til at fungere. jeg skrev  til manden bag programmet og få minutter efter forklarede han, hvordan jeg skulle dele regnearket på en anden måde, for mig var det et eksempel på de digitale teknologier anno det 21 århundrede muligheder.

Min holdning til teknologier er, at de ikke skal anvendes, hvis de ikke giver nogen fordel frem for normale medier, samtidig skal man tænke over, at de digitale medier kan for nogle være vanskelige at anvende, og derfor kan de bremse for læring i stedet for at optimere læring.

I det nedenstående vil jeg komme med eksempler på værktøjer, de er medtaget for de er nye for mig og synes de giver god mulighed også i nogen udstrækning for polyfone undervisning.

Videonet.es

Det første værktøj er Videonote.es her kan man kommentere en video og det giver mulighed for at eleven kan komme med steder i en aktuel video som de har undret sig over og dele det med andre elver. Eller læreren kan angive vigtige pasager i videoen. se mit eksempel på  video notes her. Jeg har prøvet at tage nogle vigtige pasager ud af Søren Schultz Hansen gennemgang af digitale indfødte på job.NoteES

TES

Dette program er jeg meget glad for da det giver mulighed for ligge forskellige elementer op på samme emne og så kan eleven selv vælge hvilken metoder de vil gå i dybten med, om det er powerpoint eller Video I eksemplet har jeg valg at kombinere med et EDPuzzle Her kan man så også ligge spørgsmål op under visningen af filmen. Se mit forslag til TED om flowmåling Eleven har så mulighed for at kommentere indholdet og stille spørgsmål til læreren eller andre elver.

https://www.tes.com/lessons/oYIqCWOJNqOzRw/flowmaling?feature=embed

www.Mentimeter.com

Her kan man lave præsentationer med spørgsmål m.m.

www.Tricider.com

Her kan man stille spørgsmål og få svar fra eleverne

 

EDPUZZLE

Her er det mulig at redigere video og komme med kommentare og spørgsmål medens videoen afspilles se mit forslag til Edpuzzle om differenstrykflowmåling

Polleverywhere

Her et værktøj der kan gøre en monologisk undervisning mere dialogisk ved at få eleverne aktive responderende ved at svare på nogle poll’s. Det er meget let anvendelig og kan få eleverne til at kommentere noget af det man underviser i.

De Værktøjer som jeg har brugt flere gange i undervisningen og som jeg har gode erfaringer med:

Padlet

Her kan man laver polyfonisk undervisning det er muligt at diskutere og lave brainstorm og andet dom fælles arbejde. Som et eksempel blandt mange har jeg valgt et kursus hvor man kunne tage noget af indholdet med hjem og samtidig kommentere hvad man syntes om kurset

Google doc

Her kan man lave fælles dokumenter her har jeg et eksempel på et opsummering af emner så skulle hver elev bestemme hvad de ville fortælle om. Som eksempel opsamling før eksamen . Et godt værktøj som også kan anvendes i virksomheden til udvikling af Standard operating procedure “SOP” som er en vigtig ting som en procesoperatør skal kunne udvikle og lave løbende forbedringer til.

Kahoot

Det kræver nok ikke meget præsentation, da det er kendt af de fleste, et online quiz program, hvor eleven kan svare med sin mobil eller ipad eller PC. Et godt værktøj til at lave quizser som dialogisk undervisning. Her som eksempel hvor man går nogle opgaver igennem som er eksamens relevante. Jeg anvender det til lidt adspredelse som er let at gå til og som er godt for konkurenemenesket.

Prezi

Dette program er et præsentations program, som giver et godt overblik over præsentationens helhed ved at zoome ind i de enkelte skides og det et nemt at tilføje videoer og andet online materiale. Det et godt alternativt til PowerPoint giver en holistisk tilgang til præsentation.

POWTOONS

Her kan man skabe en animation med lidt professionelt udseende
http://www.powtoon.com/embed/evUj0RyzmJp/

Explain everyting

For at se flerer værktøjer har jeg samlet en del under lækre links

Her efter kommer nogle videoer der har været vigtige for mig i min forståelse af de digitale teknologier.

B.F Skinner. viser begejstret her i en video fra 1960’erne om  https://youtu.be/jTH3ob1IRFo  programmerbar undervisningmaskine og det ses klart at han ud fra en behavioristisk tankegang bare kan fylde viden på med en computer og så alle til at yde fuld indlæring. Han mener det er at læreren/forfatteren kommer et skridt nærmere eleven. Et vigtigt element er faktisk tidssvarende, han nævner et vigtigt element i programmerbar undervisnings maskine er hurtig feedback.

Først kommer Peter holmbroe oplæg til: Web2.0 – hvorfor i skolen

Og her er link til nogle værktøjer fra fremtidslaboratoriet eller opgaver , da er ikke så meget nyt så kik hellere i mine Link

Jeppe Egendal som jeg har haft som lærer på flere af mine tidligere PD moduler kommer her  med overvejelser i konstruktivistisk og dialogisk læringsdesign og om læremidler og it generelt:

De 2 efterfølgende videoer af Mark Heaps er eksempel på hvordan man får lyd ind i sin PowerPoint præsentation.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s